afb. Ronald Glaudemans
Naast de cisterpeler zat op dezelfde boog een doedelzakspeler (N-II.5).122 De goed-bewaarde sculptuur beeldt een nar uit, zittend op een kussen met sierlijke flossen aan de punten. Hij draagt een narrenkap met oren, die onder de kin is vastgemaakt en een klein belletje op het voorhoofd heeft hangen. Boven op het hoofd heeft de narrenkap een soort geribbelde kam, die tot in de nek doorloopt. De nar draagt geen muzikantenkledij, zoals de overige muzikanten, maar een lang, omgord jak met wijde mouwen, waar aan de elleboog ook flossen zijn gemaakt. Verder vallen weer de koemuilen op, en de grote hoed die aan een band op de rug van de figuur hangt. De nar zit in een beweeglijke, gedraaide houding op de boog en bespeelt de doedelzak, die nog vrijwel kompleet is. | 382 |
Noten | |
122. | N-II.5, Noordbrabants Museum, inv.nr 15738; bruikleen bouwloods, i-865; BK-NM-1270; oud plaatsnummer V, géén oud merk. Koldeweij 1989, 36; Koldeweij 1990, 88-89. |
Ronald Glaudemans, De 96 luchtboogfiguren op de Sint-Jan (2004) 7
Ronald Glaudemans, De luchtboogbeelden op de Sint-Jan (2015) 26
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 382
Jan Mosmans, De St Janskerk te 's-Hertogenbosch (1931) 306 (afb. 205 nr. IV)